Jak zwiększyć
PageRank strony lub bloga
PageRank według niektórych bloggerów jest bardzo istotnym
czynnikiem wpływającym na siłę przebicia bloga, a dla innych to po prostu
kolejny ranking. Ja, na co wskazuje
PageRank tego bloga należę do tej drugiej kategorii. Całkowicie nie zgadzam się z twierdzeniem,
że PageRank jest wprost proporcjonalny do siły przebicia i jakości bloga.
Bzdura!
PageRank według mnie nijak się ma do czynników decydujących
do jakości bloga. Według mnie nie ma on
nic wspólnego z jakością bloga. Jest on
w prawie 100% oparty (z tego co udało mi się ustalić) na jednej rzeczy tj.
ilości blogów linkujących do Twojego bloga oraz wartości PageRank tych
blogów. Więc mówiąc krótko cała idea
PageRank kręci się wokół linków, ilości linków, jakości linków, ich ważności,
wartości PageRank tych linków.
Stąd chcąc zwiększyć PageRank swojego bloga należy
skoncentrować się na linkach wstecznych.
Niestety, zbieranie milionów linków wstecznych z różnych stron nie
zadziała, trzeba skoncentrować się na jakości tych linków.
Czynniki wpływające
na PageRank
Ilość linków wstecznych
Jakość linków wstecznych
Ilość linków wychodzących (OBL - Out Bound Links)
Ilość stron linkujących do strony, która linkuje do
Ciebie.
Projekt i struktura strony
Google + (to wyjaśnię później)
Co zrobić, aby
podwyższyć PageRank
Budować dobre jakościowo linki
Budować kręgi linków
Linkować strony wewnątrz
Redukować ilość zewnętrznych stron, do których linkuje
strona.
Wprowadzać argument NO FOLLOW dla linków zewnętrznych
Mieć krystalicznie czystą strukturę
Wykorzystać media społecznościowe
Próbować budować naturalne (albo chociaż wyglądające na
naturalne) linki wsteczne
Czynniki nie
wpływające na PageRank
Zawartość! (Nie do
wiary? Wyjaśnię to później)
Liczba indeksowanych stron
META TAGI
Wiek domeny
Czynniki wpływające
na PageRank
Oto 6 czynników zdecydowanie wpływających na PageRank. Analiza tych czynników, słabych i mocnych
punktów, planowanie, przygotowania postępowanie według strategii może
zdecydowanie polepszyć PageRank.
Ilość linków
wstecznych
Wartość PageRank twojej strony zdecydowanie zależy od ilości
unikalnych stron linkujących do Twojej strony.
Jeżeli ilość linków wstecznych jest duża, można spodziewać się wysokiego
PageRank. To jest podstawowa
zasada.
Pagerank cx Ilość linków wstecznych
Dla tych, którzy nie rozumieją powyższej formuły, oznacza
ona, że PageRank jest wprost proporcjonalny do ilości posiadanych linków
wstecznych. Stąd strona posiadająca
10000 linków wstecznych będzie najprawdopodobniej miała wyższą wartość PageRank
niż strona z 1000 linków.
W skrócie więc, aby zwiększyć PageRank należy skoncentrować
się na tej zasadzie i zwiększyć ilość linków zwrotnych. Istnieją oczywiście sprawy, na których
należy się skoncentrować, takie jak jakość linków, prędkość dodawania i jeszcze
klika więcej. Linki wsteczne powinny
być dobrej jakości i powinny być budowane z ludzką prędkością (powoli). Przez ludzką prędkość rozumiem tu dodawanie
ich w sposób naturalny, a nie przy użyciu zautomatyzowanego oprogramowania czy
stron.
Jakość linków
wstecznych
Jakość jest rozumiana jako jakość wykonanej pracy, a nie
ilość.
Jest to oczywiście powszechnie znana prawda. Odnosi się ona do ludzkiej natury i
charakteru, ale tu z powodzeniem może być odniesiona do blogowania i page
ranku.
Wartość PageRank twojej strony zdecydowanie zależy od ilości
unikalnych stron linkujących do Twojej strony.
Na przykład link ze strony PR4 da nam potencjalnie więcej niż link ze
strony PR3. Stąd, aby osiągać wysokie
wartości pagerank należy koncentrować się na jakości linków. Próbować dodawać dobre jakościowo
linki.
Pagerank strony linkującej do Twojej strony nie jest jedynym
czynnikiem wpływającym na jakość linków wstecznych. Kolejnym czynnikiem jakościowym jest
popularność strony, na której znajdzie się link do Twojej strony. Link z ważnej i popularnej strony
(popularnej strony z wiadomościami, popularnego magazynu, czy dobrego bloga)
jest jak prezent świąteczny! Takie
linki bez wysiłku mogą podnieść PR strony z PR1 do PR4.
Ilość linków wychodzących
(OBL - Out Bound Links)
Jeżeli blog jest linkowany na zewnątrz z setką stron,
pagerank takiego bloga zostanie podzielony na 100 równych części. Tak więc PR4 będzie podzielony na 100 części
i każda z zewnętrznych stron dostanie + PR 4/100. Na
koniec wychodzi na to, że bardzo mała ilość PR zostaje dla Twojego bloga i PR
spada. Linkuj więc niewiele
zewnętrznych stron, a jeżeli wydaj Ci się, że linkujesz zbyt wiele stron
zewnętrznych wprowadź argument NO FOLLOW dla robotów.
Ilość stron do
których linkuje do strona, która linkuje do Ciebie.
Jeżeli strona, która linkuje Twoją jest linkowana na
zewnątrz z setką stron, pagerank takiej strony zostanie podzielony na 100
równych części. Jeżeli więc strona
posiada PR4, każda ze stron linkowanych na tej stronie otrzyma dopalenie w
postaci PR4/100. Tak więc, aby
otrzymywać duży udział w wartości PR, należy unikać stron z duża ilością linków
zewnętrznych OBL.
Projekt i struktura
strony
Być może struktura i projekt strony nie wpływa na pagerank
bezpośrednio, ale pośrednio z pewnością tak.
Posiadanie dobrego projektu strony, aktualne kodowanie W3, krystalicznie
czystą strukturę pomaga wyszukiwarkom w łatwym przeszukiwaniu jej zawartości, a
jeżeli dodamy do tego łącza wewnętrzne, dobra i klarowna struktura pomoże
rozdzielić pagerank równomiernie.
Google +
Nie mam pewności czy licznik Google + wpływa obecnie na
pagerank, ale sądzę, że w przyszłości Google + będzie mieć bardzo istotny wpływ
na pagerank. Jednym z głównych zadań
Google + było polepszenie jakości wyszukiwań Google. Obecnie wyłącznie SERPS (strony wyników
wyszukiwania przeglądarki) są determinowane wartością licznika Google +, ale w
przyszłości spodziewam się, że Google + może być głównym czynnikiem wpływającym
na pagerank.
Generalnie, kiedy radzimy sobie dobrze w Google + ruch na
stronie rośnie. Dlaczego więc nie
utrzymywać dobrej wartości Google +? W
przypadku gdy Google zdecyduje się wykorzystać Google + jako czynnik wpływający
na pagerank możesz mieć z tego tylko korzyści!
Zwiększanie wartości
PageRank
Dodawanie dobrych jakościowo linków
A więc, aby zwiększyć PageRank należy natychmiast zacząć
dodawać linki. Dodawajcie ile się da,
ale nie zapominajcie o czynniku jakościowym.
Próbujcie uzyskiwać linki ze stron administracji terenowej i to jak się
tylko da. Ze stron edukacyjnych (.edu)
lub rządowych (.gov) Pozyskanie takich
linków jest bardzo trudne, ale pojedynczy link może poważnie podwyższyć Wasze
notowania PageRank, a nawet poważnie zwiększyć rankingi w wyszukiwarkach. Kilka sposobów na tworzenie wysokiej jakości
linków wstecznych to:
Blogowanie gościnne
Media społecznościowe
Selekcja wymiany linków
Dodawanie linków na takich stronach jak Wykop i podobnych
typu social news choćby Squidoo, czy Hubpages.
Budowanie kręgów
linków
Jeżeli nie słyszeliście nigdy o kręgu linków, to chyba warto
posłuchać, bo to jeden z najbardziej efektywnych sposobów na tworzenie linków
wstecznych. Budując krąg linków należy
połączyć ze sobą kilka stron, a każda z tych stron powinna łączyć się z tą samą
podstroną Twojej strony. Ostatecznie
wszystkie te strony zyskają na rankingu pagerank, a Twoja dostanie ten
największy dopalacz.
Przykład:
Strona A linkuje się ze stroną B, która łączy się ze stroną
C. C jest linkowana do strony D itd.
Każda ze stron linkuje się do następnej oraz wspólnej (tej, której
PageRank ma wzrosnąć). Daje to
natychmiastowy wzrost rankingu, gdyż pagerank dla każdej ze stron jest
równomiernie rozdzielany, a w końcu wszystkie strony o wysokim PR łączą się w
Twoją stroną. Daje to natychmiastowy
dopalacz linków! Budowanie kręgu to
bardzo czasochłonne zajęcie, więc powinno być tak efektywne jak to tylko
możliwe. Budowanie długiego łańcucha
stron, łączenie ich ze sobą i nie podążanie według tego samego schematu to
tylko kilka sposobów na zbudowanie efektywnego kręgu.
Linkowanie stron
wewnątrz
Nie należy zapominać o linkowaniu stron wewnątrz
strony. Pisząc np post o zwiększaniu
pagerank nie należy zapominać o połączeniu go z kilkoma powiązanymi
postami. Na przykład napisz posty na
temat wszystkich tematów pokrewnych wymienionych poście o page ranku i połącz
je ze sobą.
Linkowanie stron wewnętrznych nie tylko pomaga w
równomiernym rozdzielaniu PageRank pomiędzy podstronami na stronie, ale
powoduje, że odwiedzający pozostają na stronie dłużej co zmniejsza odsetek
porzuceń (bounce rate)!
http://www.bloggingjunction.com/how-to-reduce-blog-bounce-rate/
Zmniejszanie odsetka odrzuceń (bounce rate)
Linkowanie wewnątrz strony przynosi wiele zysków. Oczywiście wszystko co się robi w nadmiarze
szkodzi. Nadmiar linków wewnętrznych
może mylić i przeszkadzać odwiedzającym stronę. Więc linkujcie, ale wszystko z
rozsądkiem.
Redukowanie ilości zewnętrznych stron, do których linkuje
strona
Twój PageRank jest rozdzielany równomiernie pomiędzy różnymi
stronami, do których linkujesz. Jeżeli
więc Twoja strona ma PR1 i łączy się z setką stron, każda z nich dostaje bonus
wysokości 1/100 PR. Stąd bardo mało
wartości pozostaje dla Twoich stron wewnętrznych. Uważa się także, że Google nadaje niższą
wartość stronom z dużą ilością linków zewnętrznych niż tym posiadającym ich mniejszą
ilość. Jest tak dlatego, że strony ze
zbyt dużą ilością linków wychodzących zawierają najczęściej linki płatne i
stworzone są jako strony do wymiany linków lub innych paskudnych praktyk. Krótko mówiąc, unikaj linkowania serwisu z
dużą ilością stron zewnętrznych, a jeżeli już musisz to zrobić wstawiaj
argument NO FOLLOW.
Wprowadzanie argumentu NO FOLLOW dla linków
zewnętrznych
Wprowadzanie argumentu no follow dla linków zewnętrznych to
najlepszy sposób pozostawiania zysków z linków na swojej stronie. Ale, nie mam na myśli wprowadzania tego
argumentu dla dokładnie wszystkich linków.
Można usunąć tag no follow z konkretnych linków. Można usunąć go z linków gościnnych, linków
do innych blogów, linków do stron o wysokiej popularności jak Google,
Microsoft, itd.
Krystalicznie czysta struktura
Dobra struktura strony, łącza pomiędzy wszystkimi stronami
wewnętrznymi, pomagają odpowiednio rozkładać wartość z linków i stąd płynie
wyższy PR. Zdecydowanie dobrym pomysłem
jest posiadanie dobrego systemu nawigacyjnego.
Należy dodawać linki do wszystkich ważnych stron na stronie głównej, tak
aby dostawały udział w wartości płynącej ze źródeł zewnętrznych i stąd można
spodziewać się wzrostu PR. Należy
dodawać linki do popularnych postów na blogu lub postów, które chce się
promować na stronie głównej.
Nie należy zapominać o zatwierdzeniu strony przez W3C. Strona pozbawiona błędów pomaga Google w
łatwym i wydajnym poruszani się po Twojej witrynie.
Wykorzystanie mediów społecznościowych
A teraz coś innego.
Wiadomo, że media społecznościowe mogą uzyskać tabuny odwiedzających
codziennie. Ale czy współdzielenie
społecznościowe może także podwyższyć Twój PR?
Sklasyfikujmy to na wstępie:
- Facebook, Twitter, itd.
- Czy można w ten sposób uzyskać duży ruch, pośrednio
budować linki i podwyższać PR? Oto jak
to działa. Dodajemy tweety i posty na
Facebooku. Ktoś je czyta, dodaje like i
linkuje do Twojego posta na Facebooku.
Stąd dostajesz darmowy naturalny link
- Digg, Reddit, itd.
- Czy można w ten sposób uzyskać dużo darmowego ruchu,
budować wsteczne linki bezpośrednie i podwyższać PR? Jeżeli komuś podoba się Twój post i
zalinkuje go (powstaje pośredni link wsteczny)
Jeżeli podzielisz się swoim postem na stronie umożliwiającej
Próbuj dodawać naturalne (albo chociaż wyglądające na
naturalne) linki wsteczne
Najlepszym sposobem dodawania naturalnych linków jest
poproszenie swoich przyjaciół o linkowanie Twoich postów na blogu. Kolejnym sposobem jest blog gościnny i
dodawanie linków w ramach body strony.
Kolejnym sposobem zwiększenia PageRank, jakkolwiek kosztownym jest jest
wynajęcie projektanta i pozyskanie info grafu a następnie przeliczenie linków
wstecznych.
Czynniki nie
wpływające na PageRank
Zawartość
Szokujące, nie? Tak,
ale niestety naprawdę PageRank nie zależy od zawartości bloga! Nawet jeżeli piszesz artykuły na 1000 słów
lub po prostu kopiujesz posty z innych blogów pagerank pozostanie
nienaruszony. Jak to możliwe i jak
można to stwierdzić?
Pewnego razu odwiedziłem stronę, na którą skopiowano
wszystkie artykuły z jednego z moich blogów z PR4. Niestety pomimo, że zawartość została
skopiowana już kilka miesięcy wcześniej blog ten miał nadal PR0. Wynika stąd jasno, że nie nawet mając dobrą
zawartość na blogu nie można liczyć na wzrost PR. PageRank nie zależy od zawartości. PageRank zależy od linków.
Czy oznacza to, że można przestać pisać i zacząć
kopiować? Oczywiście, że nie! Post skopiowany może uzyskać jakiś tam PR,
ale nigdy wyższy niż oryginał (w 99% wypadków). Więc należy pisać oryginalne artykuły.
Liczba indeksowanych stron
Pewien czas temu czytałem artykuł o zwiększaniu
PageRank. Jedną ze wskazówek było
pisanie wielu artykułów i posiadanie wielu stron zindeksowanych na Google. Zbadałem to i odkryłem, że to
nieprawda. Ilość indeksowanych stron
nie ma nic wspólnego z Twoim PR!
META TAGI
Kolejny artykuł, który znalazłem sugerował, że odpowiednie
uzupełnianie szczegółów META może wpłynąć na PageRank. Ale to nieprawda. Odpowiednie uzupełnianie szczegółów META może
zwiększyć w podniesieniu pozycji wyszukiwania w Google, uzyskać większy ruch,
ale nie pomoże w podniesieniu PageRank.
Może tylko wtedy kiedy komuś spodoba się Twój post, zalinkuje go i po
uzyskaniu linka wstecznego wzrośnie PageRank, ale to jedyna możliwość! Odwiedzający nie dodają zazwyczaj linków
wstecznych do blogów, prawda. :)
Wiek domeny
Gdyby wiek domeny był czynnikiem, wielu handlarzy domenami
imprezowałoby codziennie do końca życia!
Nie sądzę, aby wiek domeny wpływał na PageRank w jakikolwiek
sposób. Mam wiele domen starszych niż
rok, ale wszystkie mają PR-NA. Jeden ze
znajomych ma domenę 10-letnią także z PR-NA.
Nie sądzę, aby wiek domeny wpływał na PageRank w jakikolwiek
sposób. Jeżeli tak to wpływa na
PageRank minimalnie i nie jest to zdecydowanie czynnik, na którym warto się
koncentrować.
Jest oczywiście o wiele więcej czynników, które nie wpływają
na PageRank i może być więcej czynników, które na niego wpływają. Wyliczyłem tu tylko najlepsze sposoby
podwyższenia PR. Jeżeli macie jakieś
inne sposoby na podwyższenie PR podzielcie się nimi tutaj!
Jeżeli jesteście zainteresowani jaki jest przewidywany
PageRank dla Waszych stron sprawdźcie to narzędzie future pagerank prediction
tool. Oczywiście nie jest ono zawsze
zbyt dokładne!
Gdybyście nie wiedzieli
o pagerank checkers polecam
Pozwala ocenić pracę jaką włożyliście w stronę i dowiedzieć się jaka jest przewidywana pozycja w czasie kolejnej aktualizacji.
Przypominam, że kolejna aktualizacja przypada jesienią tego roku (przewidywalnie w październiku).
Google aktualizuje PR tylko kilka razy do roku.
Aertkuł się skupia na temacie ale jednak go upraszcza. Przepraszam ale autor upraszcza wszystko do tego iż 1 czynnik ma zadziałać. To nie jest prawda. Pozycjonowanie SEO to jest naprawdę niemal alchemiczna wiedza. Wiele czynników wpływa i na SEO jak i na PR. Wszystko mus i razem zadziałać. Osoby, które fachowo się znają na tym potrafią wypromować stronę, jeśli ktoś się nie zna to cóż narzeka że META nie pomogło.
OdpowiedzUsuńNo właśnie trochę uproszczony ten artykuł. Zapraszam do przeczytania tego: http://linkologia.cba.pl/baza-wiedzy/16-page-rank-tez-jest-wazny
OdpowiedzUsuńAle page rank nie jest najważniejszym wskaźnikiem.
OdpowiedzUsuń